Możemy być dla siebie nawzajem inspiracją

CFAwomeninfinance_slider02_art-jpg-02

Czy świat biznesu jest już gotowy na kobiety? I czy kobiety chcą zmieniać biznes? A może płeć nie ma w ogóle znaczenia? O budowaniu pewności siebie, poszukiwaniu własnej drogi i wielkiej przygodzie w roli przedsiębiorcy rozmawiamy z Natalią Bogdan (na zdj. powyżej), Prezesem Zarządu Jobhouse.

Wywiad powstał w ramach inicjatywy Women in Finance, której organizatorem jest CFA Society Poland. To cykl spotkań i konferencji poświęconych tematyce kobiet i różnorodności. Natalia Bogdan była naszym gościem w czerwcu 2017 roku.

CFA Society Poland: Po sześciu latach działalności Jobhouse może pochwalić się imponującymi wynikami. Znane marki o zasięgu globalnym, 3 tys. zatrudnionych pracowników rocznie, ponad dwa tysiące projektów rekrutacyjnych. A zaczynałaś prowadzić firmę sama. Co stoi za tym sukcesem? Jakie są cechy dobrze przeprowadzonego projektu rekrutacyjnego zarówno po stronie klienta, jak i kandydata?

Natalia Bogdan*: Z pewnością umiejętność poznania potrzeb drugiej strony i wskazanie najlepszych rozwiązań branżowych, które będą mogły zaspokoić oczekiwania po stronie klienta. Na sukces każdego projektu rekrutacyjnego składa się nie tylko dobre przygotowanie rekrutera i agencji, dla której pracuje, ale również – umiejętność doprecyzowania tych obszarów, które nie zostały ujęte w zestandaryzowanym opisie stanowiska. W skrócie – musimy nauczyć się czytać między wierszami, dzięki czemu jesteśmy w stanie poznać idealne wyobrażenie o kandydacie, ustalić najważniejsze obszary i przełożyć owo wyobrażenie w postaci oczekiwań twardych i osobowościowych na pytania, które staną się podstawą przyszłej rozmowy z kandydatem.

Jobhouse zaczął działać w branży, którą cechuje spora konkurencja. Nie obawiałaś się, że dla Twojej firmy nie wystarczy miejsca na rynku?

Nie oglądałam się na konkurencję. Miałam w głowie własne wyobrażenie firmy, zbudowane w oparciu o moje wcześniejsze doświadczenia zawodowe – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Chciałam stworzyć dla siebie idealną agencję. I ta wizja pozytywnie mnie nakręcała, mimo że najbliższe otoczenie, przyjaciele i rodzina obawiali się o moją przyszłość. Słyszałam zatem głosy wątpliwości, czy przypadkiem nie ryzykuję za dużo, stawiając wszystko na jedną kartę. Nie chciałam się jednak poddać.

Od zawsze byłaś taka uparta?

Odkąd pamiętam, im bardziej ktoś odwodził mnie od założonego planu, tym bardziej czułam się zdeterminowana, aby tej osobie udowodnić, że jest w błędzie. Przeciwności zawsze mnie motywują, a satysfakcję przynoszą coraz większe wyzwania.

Czyli w ogóle nie tęsknisz za etatem?

Ten etap w mojej karierze zawodowej uważam za zamknięty, ponieważ widzę więcej plusów niż minusów w prowadzeniu działalności gospodarczej. Oczywiście własna firma wiąże się z większym stresem, ogromnym ryzykiem i przede wszystkim z odpowiedzialnością nie tylko za siebie, ale również za innych. Ale satysfakcja z podejmowanych działań jest trudna do przecenienia i w moim przypadku o wiele większa od tej, którą oferuje praca na etacie. Ważne, aby pamiętać, że nikt z nas nie rodzi się od razu biznesmenem, dlatego etat to istotny moment w karierze – zdobywanie doświadczeń, zrozumienie funkcjonowania branży, reguły rządzące rynkiem, jak również poznanie naszych osobistych oczekiwań wobec przyszłego miejsca pracy. Zakładając firmę, jesteśmy w stanie skorygować te elementy, które nie podobały nam się u pracodawcy.

Agencja Jobhouse dorastała razem z Tobą. Musiałaś spojrzeć na siebie z całkiem innej strony – nie pracownika, a przedsiębiorcy. Jaka jest obecnie Natalia Bogdan?

Własna firma z pewnością mnie zmieniła i okazała się solidną lekcją automotywacji. Zakładając agencję, nie miałam już przełożonych, musiałam sama podejmować kluczowe decyzje i mierzyć się z wyzwaniami rynku. Własny biznes oznacza również wiele momentów zawahania, porażek i nietrafionych decyzji biznesowych. Należy nauczyć się je akceptować i wyciągać wnioski, aby w przyszłości ponownie nie popełnić tych samych błędów.

W wywiadach wspominasz, że, otwierając Jobhouse, chciałaś udowodnić byłemu pracodawcy, że popełnił błąd, redukując Twoje stanowisko. Udało się?

Kiedy dowiedziałam się, że moje stanowisko czeka likwidacja, poczułam spore rozczarowanie, ponieważ należę do grona tych osób, które dają z siebie zawsze sto procent. Podświadomie chciałam więc udowodnić sobie i byłemu pracodawcy, że to była niesłuszna decyzja. Emocje z pewnością okazały się wtedy ważnym motywatorem. Obecnie, z perspektywy czasu, nie obwiniam już nikogo, a nawet czuję wdzięczność, że wtedy moje życie potoczyło się właśnie w ten sposób – sama prawdopodobnie nie miałabym nigdy odwagi odejść. Udowodniłam sobie, że potrafię wziąć swoją przyszłość we własne ręce. Czasem negatywne zdarzenia okazują się wartością. Wystarczy tylko dojrzeć plusy, nie stać w miejscu i z pokorą przyjąć to, co przyniósł nam los.

Porozmawiajmy o kwestiach genderowych. Czy biznes posiada płeć? Często przecież posługujemy się terminami typu „kobiecy biznes” lub „biznes dla Pań”. A może to wyłącznie stereotyp i zarządzanie kobiet oraz mężczyzn nie różni się od siebie?

Trudno odpowiedzieć na to pytanie, nie ulegając jednocześnie pokusie generalizowania. Ogólnie rzecz biorąc, widzę różnice pomiędzy stylem zarządzania mężczyzn i kobiet, które podchodzą do biznesu bardziej relacyjnie – zarówno w stosunku do swoich pracowników, jak i klientów. Wydają się bardziej empatyczne i więcej uwagi przywiązują do atmosfery w miejscu pracy, tak aby uczynić z życia zawodowego przestrzeń zbliżoną do tej domowej. Mężczyzn natomiast cechuje większa zadaniowość i nastawienie na wyniki wyrażone za pomocą różnych wskaźników. Ale to wyłącznie mój punkt widzenia. W biznesie mamy wiele przykładów managerek, które zarządzają bardziej „twardo”, i managerów, którzy stawiają na stricte relacyjny styl zarządzania.

A Twój styl? Jaki jest?

Zdecydowanie kobiecy. W zarządzaniu stawiam na relacje, ponieważ dzięki nim wspólnie kreujemy przyjazną atmosferę, w której dobrze się pracuje. Osobiście wierzę, że dobre samopoczucie w miejscu pracy jest niezmiernie istotnie. W pracy spędzamy bardzo dużą część naszej codzienności, dlatego nie wyobrażam sobie życia zawodowego, z którego moi pracownicy i ja nie czerpalibyśmy satysfakcji.

Czy równowaga – modna idea work-life balance – Ci w tym pomaga?

Teraz nie pracuję już tyle, co kilka lat temu, kiedy rozwijałam firmę. Pierwsze trzy lata własnej działalności to było duże wyzwanie, które kosztowało mnie sporo wyrzeczeń. Poniosłam je jednak świadomie. Teraz funkcjonuję nieco inaczej – firma rozwija się bez mojej większej ingerencji. Mam zespół świetnych, samodzielnych i odpowiedzialnych osób. Dzięki ich zaangażowaniu swój czas mogę poświęcić na najbardziej strategiczne działania oraz pracę z kluczowymi klientami. A w czasie wolnym – realizować pozazawodowe pasje.

Sadzę, że firmę jednoosobową prowadzi się łatwiej. To nasze dziecko. Wszystko zatem wiemy i robimy najlepiej. Jednakże rozwój firmy niesie ze sobą coraz większą liczbę projektów. I przychodzi moment, kiedy musimy komuś zaufać i przekazać część odpowiedzialności. Czy to trudny moment? Jak się tego nauczyć?

Z moich obserwacji wynika, że zwłaszcza my kobiety mamy z tym problem. Chcemy wszystko robić same i być najlepsze w każdej dziedzinie życia; jako matki, żony i managerki. Podobnie było ze mną. Kiedy zakładałam Jobhouse, chciałam, żeby wszystko było dopięte na ostatni guzik i dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Spotykałam się z klientami, realizowałam zamówienia, wystawiałam faktury, sprzątałam biuro, a wieczorami jechałam do sklepu, żeby kupić artykuły biurowe. Z czasem jednak zwyczajnie zaczęło mi brakować godzin, więc niejako byłam zmuszona, żeby część zadań zacząć przekazywać swoim pracownikom. Na początku robiłam to z rezerwą, ale musiałam nauczyć się zaufania do zespołu i dać innym prawo uczenia się na własnych błędach.To ważny moment w prowadzeniu firmy. Niełatwy, ale dzięki temu można uniknąć tych sytuacji, w których po raz kolejny pracujemy do późnych godzin wieczornych i, zamiast bawić się z dzieckiem, robimy coś, w czym z powodzeniem mogą nam pomóc inni.

Czy sądzisz, że kobiety, które chciałyby otworzyć własny biznes, mają trudniej niż mężczyźni i walczą z wewnętrznym cenzorem, borykając się z kompleksami i barierami kulturowymi?

Kobiety powinny nabrać pewności siebie, ponieważ bardzo często są naprawdę dobre w tym, co robią. Mamy w świecie biznesu wiele managerek oraz specjalistek, które świetnie sobie radzą na swoich stanowiskach. Tylko nie mówią o tym głośno. Wciąż wydaje im się, że są niewystarczająco dobre lub że zawsze znajdą się lepsi od nich. A to nieprawda. Wierzę, że możemy być dla siebie nawzajem inspiracją. Dlatego też zgłosiłam się do konkursu Bizneswoman Roku i zachęcam inne kobiety, aby dzieliły się swoimi historiami. Wierzę, że potrafią one zmotywować innych do dokonania zmian w swoim życiu.


*Natalia Bogdan – założycielka i Prezes Zarządu międzynarodowej firmy rekrutacyjnej Jobhouse. Magister Zarządzania Zasobami Ludzkimi i absolwentka Podyplomowego Studium Prawa Pracy na Uniwersytecie Gdańskim oraz Human Resources Management w prestiżowym Instituto Politecnico do Porto. Wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Od kilkunastu lat związana z branżą HR. Swoje doświadczenie zdobywała w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Holandii i Portugalii. Pracowała w największych agencjach zatrudnienia w Europie. Zarządza spółką, która osiąga wielomilionowe obroty i zatrudnia blisko 3000 pracowników rocznie. Zdobywczyni nagrody Bizneswoman Roku 2016 w konkursie organizowanym przez Sukces Pisany Szminką. Służbowo i prywatnie ciągle w ruchu – ukończyła kilkanaście maratonów, półmaratonów i triathlonów, obecnie przygotowuje się do wyprawy na Kilimandżaro.

Jobhouse to ogólnopolska agencja pracy tymczasowej i doradztwa personalnego wywodząca się z Trójmiasta, ze 100-procentowym polskim kapitałem, o międzynarodowym zasięgu. Firma specjalizuje się w usługach rekrutacyjnych oraz wynajmie personelu. Oferta skierowana  jest zarówno do firm, które chciałyby scedować część obowiązków kadrowych na firmę zewnętrzną, jak i do kandydatów – osób bezrobotnych, chcących zmienić pracę lub uzyskać dodatkowe źródło dochodów.

Jakub Jański

Jakub Jański

Czytaj także:

Tomasz-Ochrymowicz_CFAbloguje-01 CFA Institute Research Challenge: Ważny krok w karierze zawodowej młodego człowieka

Z Tomaszem Ochrymowiczem∗, posiadaczem tytułu CFA, rozmawiamy o CFA Institute Research Challenge – konkursie, którego kolejna edycja właśnie wystartowała. „Research Challenge wymaga z pewnością sporego zaangażowania i czasu. Nie można się do… »

Warsaw-center-free-license-CC0_the-future-of-fintech-CFAbloguje Efekt FinTech. Na jakie zmiany powinniśmy się przygotować?

Fot. Skitterphoto (CC0 License; Pexels.com) Na przełomie kilku ostatnich lat FinTech przykuł uwagę całej branży finansowej. Kiedy po raz pierwszy sięgnąłem po tę tematykę dwa lata temu, dyskusja ewoluowała… »

CFAdlaczego_slider06-art Moja praca często wymaga wypracowania autorskich rozwiązań

Do wypełnienia kwestionariusza zaprosiliśmy Marikę Lach, CFA, pracującą w  Ministerstwie Finansów, w Departamencie Długu Publicznego. Najbardziej w finansach fascynuje mnie… To, że jest to bardzo dynamiczna branża. Rynki finansowe wciąż się… »

CFAdlaczego_slider04-art Lubię wpływać na otaczającą mnie rzeczywistość

Piotr Smoleń, CEO & Managing Partner w Data Ventures, CFA charterholder od 2013 roku, wypełnia nasz kwestionariusz.   Najbardziej w finansach fascynuje mnie… Przełożenie liczb i decyzji finansowych na… »

CFAdlaczego_slider02-art Najbardziej u moich kolegów z branży szanuję pasję oraz zasady fair play

Kwestionariusz Prousta w CFA Society Poland? A jednak. Ta popularna na przełomie XIX w. i XX w. słowna gra towarzyska zagościła na łamach największych periodyków na świecie, a najbardziej… »

CFAwomeninfinance_slider04-art Różnorodność wiąże się wyższymi standardami etycznymi

Branża inwestycyjna styka się z problemem braku reprezentacji kobiet w finansach już na samym początku – na uczelniach w kierunku inwestycyjnym zmierzają studenci, nie – studentki, co widać również… »

CFAwomeninfinance_slider02_art-jpg-02 Możemy być dla siebie nawzajem inspiracją

Czy świat biznesu jest już gotowy na kobiety? I czy kobiety chcą zmieniać biznes? A może płeć nie ma w ogóle znaczenia? O budowaniu pewności siebie, poszukiwaniu własnej drogi… »

Znamy zwycięzcę CFA Research Challenge 2016

3 marca na Giełdzie Papierów Wartościowych odbył się finał lokalny międzynarodowego konkursu CFAI Research Challenge. Zwycięzcą tegorocznej edycji jest drużyna reprezentująca Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. W tym roku 17 drużyn z 14 uczelni… »

Dywersyfikacja lekiem na kapryśny rynek

W otoczeniu podwyższonej zmienności na giełdach i wybuchających co chwilę geopolitycznych ogniskach zapalnych najlepszą receptą na zysk jest zróżnicowanie portfela W otoczeniu podwyższonej zmienności na giełdach i wybuchających co… »

BEZPIECZNA EUROPA: W 2016 r. najbezpieczniejszym miejscem będą europejskie rynki dłużne wspierane przez Europejski Bank Centralny — uważa Bartosz Pawłowski, gość CFA Investment Summit. (fot. Marek Wiśniewski) Następny Lehman będzie w Azji

BEZPIECZNA EUROPA: W 2016 r. najbezpieczniejszym miejscem będą europejskie rynki dłużne wspierane przez Europejski Bank Centralny — uważa Bartosz Pawłowski, gość CFA Investment Summit. (fot. Marek Wiśniewski) Jeżeli na świecie dojdzie… »

CZARNY PR SZKODZI RYNKOWI:

Nad wizerunkiem i perspektywami sektora finansowego zastanawiali się: (od lewej) Andrzej Sławiński, dyrektor Instytutu Ekonomicznego NBP, Wiesław Rozłucki, prezes Rady GPW, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich, Artur Szeski, dyrektor w Fitch Ratings, oraz jako moderator Krzysztof Jajuga, prezes CFA Society Poland.
(fot. Marek Wiśniewski) Czas odkłamać mity o branży finansowej

CZARNY PR SZKODZI RYNKOWI: Nad wizerunkiem i perspektywami sektora finansowego zastanawiali się: (od lewej) Andrzej Sławiński, dyrektor Instytutu Ekonomicznego NBP, Wiesław Rozłucki, prezes Rady GPW, Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków… »

Banki będą mniej rentowne, ale bezpieczniejsze

Wzrost siły przetargowej klientów, bardziej rygorystyczne regulacje, ryzyko wprowadzenia podatku bankowego i niskie stopy procentowe Wzrost siły przetargowej klientów, bardziej rygorystyczne regulacje, ryzyko wprowadzenia podatku bankowego i niskie stopy… »

Zanim coś zrobisz, spytaj mamę – czym jest etyka wg Instytutów CIMA i CFA

15 września w Pałacu Sobańskich odbyło się pierwsze z serii spotkań NetworKings – inicjatywy Instytutu CIMA, specjalizującego się w kształceniu specjalistów ds. rachunkowości zarządczej, i Instytutu CFA, przyznającego międzynarodową… »

Prof. Krzysztof Jajuga, prezes CFA Poland, na temat deregulacji

Ostrożnie podchodziłbym do możliwości otrzymywania tytułu doradcy inwestycyjnego i maklera bez zdawania odpowiednich, zunifikowanych egzaminów. Rodzime uczelnie, których ukończenie miałoby upoważniać do posługiwania się takimi tytułami, prezentują bardzo zróżnicowany… »

2D Boxshot Wizard v1.1 CD Projekt ma jeszcze wiele do udowodnienia

Sukces trzeciej części „Wiedźmina” potwierdza potencjał firmy, który w kursie został już jednak w znacznej części zdyskontowany Akcje spółki, która zasłynęła grą na podstawie powieści Andrzeja Sapkowskiego, to obecnie… »

6 Ways How Bitcoin Will Disrupt Finance Industry

There’s a lot of hype about Bitcoin and Blockchain Technology in recent months. Whereas most of mainstream business threat this technology as virtual currency for geeks or tulip mania… »

CFA Society Poland o projekcie dobrych praktyk spółek giełdowych

CFA Society Poland przekazało w dniu 28 lutego 2015 roku, w odpowiedzi na zapytanie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie,  dokument stanowiący opinię w sprawie projektu nowego zbioru „Dobrych Praktyk… »

11046948_10206241638104666_1769146409115393516_n Młodzi analitycy na tropie Wiedźmina

Studenci z Akademii Leona Koźmińskiego najlepiej przeanalizowali spółkę CD Projekt i wygrali etap krajowych konkursu dla młodych analityków organizowanego przez stowarzyszenie CFA. Kolejny konkurs dla młodych analityków organizowany przez… »

RYNKI_WSCHODZACE_8_WM Byk kontra niedźwiedź na rynkach wschodzących

Na promocyjne zakupy warto udać się do Brazylii. Lepiej natomiast omijać szerokim łukiem Rosję i Turcję. W Polsce może być nudno. I dobrze. Najbliższe kwartały będą dla gospodarek wschodzących… »

obrazek okładkowy do tekstu drugiego Dekalog praw inwestora

Wzajemne zaufanie i szacunek – to warunki sukcesu w każdym biznesie. W inwestycjach, gdy Kowalski powierza własne pieniądze zarządzającym, chyba najważniejsze. Niestety, branża finansowa i politycy w ostatnich latach… »

Z rynków wschodzących stawiam na Azję

Peter Bodis, wiceprezes Pioneer Pekao Investment Management, zakłada w najbliższych latach wzrosty. Sprzyjać im będzie ograniczenie inflacji, które utrzyma niskie rentowności obligacji, pomoże akcjom i ustabilizuje notowania surowców.… »